MEMORIAMEDIA Review

Intangible Cultural Heritage

Photo: Memória Imaterial

 

 MEMORIAMEDIA Review 4. 2019. MI/IELT ISSN 2183-3753

 

Digital Technologies and Intangible Cultural Heritage / Tecnologias Digitais e Património Cultural Imaterial

 

The relation between the use of digital technologies and the current visibility of the Intangible Cultural Heritage (ICH) is highlighted by several authors, a fact considered to be advantageous for the implementation of safeguarding measures, but also a challenge that involves some thought. For this reason, the fourth issue of MEMORIAMEDIA Review is dedicated to DIGITAL TECHNOLOGIES and INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE.

 

By digital we mean the dematerialization of physical and analogical media through electronic technologies which allows us to transmit, process and store information. Considering ICH, digital platforms, databases, audiovisual or other digital technologies are instruments used to safeguard ICH. Instruments that never replace the ICH practices in their original context, they are Digital Heritage about ICH not the ICH itself.

 

On this subject, we publish in this issue articles about different Digital ICH researches: the Mingei project an EU Innovation Action (Horizon 2020) on the “digitisation” of Heritage Crafts (HCs) with partners from Greece, France, Italy, Switzerland, Netherlands and Germany; the QueryLab prototype, a platform for safeguarding ICH and cultural memory proposed by Maria Teresa Artese and Isabella Gagliardi (CNR – IMATI Milan); El-Sayed El-Aswad reports the result of a research made about the impact of digital technologies on Emirati ICH.

 

We also publish three project descriptions: Claire Dumoulin, from the Quebec Council of Living Heritage, presents the network of Digital Cultural Development Agents (DCDA); Lieselot Cornelis shares some do's and don'ts when you are filming ICH and writes about the course ‘Bring your craft or technique into focus’ promoted by the Centre of Expertise for Technical, Scientific and Industrial Heritage (ETWIE) in Belgium; Connie Ngirchemat presents digital solutions used by Island Ark Project to safeguard ICH in Palau.

 

---

 

Vários são os autores que destacam a relação entre o uso de tecnologias digitais e a atual visibilidade do Património Cultural Imaterial (PCI), um facto considerado como vantajoso para a implementação de certas medidas de salvaguarda, mas também um desafio que implica alguma ponderação. Por esse motivo, a quarta edição da Revista MEMORIAMEDIA tem como tema as TECNOLOGIAS DIGITAIS e o PATRIMÓNIO CULTURAL IMATERIAL.

 

Por digital entende-se a desmaterialização dos suportes físicos e analógicos através de tecnologias eletrónicas que permitem transmitir, processar e armazenar informação. Considerando o PCI, as plataformas digitais, bancos de dados, recursos audiovisuais e outras tecnologias digitais são instrumentos utilizados para a salvaguarda (instrumentos que não substituem as práticas no seu contexto original - são Património Digital sobre o PCI, não o PCI em si).

 

Sobre este assunto, publicamos nesta edição artigos sobre diferentes pesquisas: o projeto Mingei (Horizonte 2020) sobre a “digitalização” do saber-fazer, com parceiros da Grécia, França, Itália, Suíça, Holanda e Alemanha; o protótipo QueryLab, uma plataforma para salvaguardar o PCI e a memória cultural proposta por Maria Teresa Artese e Isabella Gagliardi (CNR - IMATI Milano); El-Sayed El-Aswad relata os resultados de uma investigação feita sobre o impacto das tecnologias digitais na transformação e promoção do PCI nos Emirados Árabes Unidos.

 

Publicamos ainda a descrição de diferentes projetos: Claire Dumoulin, do Conseil Québécois du Patrimoine Vivant, apresenta a network Digital Cultural Development Agents (DCDA); Lieselot Cornelis escreve sobre o curso ‘Bring your craft or technique into focus’, promovido pelo Centre of Expertise for Technical, Scientific and Industrial Heritage (ETWIE), na Bélgica; Connie Ngirchemat apresenta soluções digitais usadas pelo Island Ark Project para proteger o PCI em Palau.

 

 

 

This issue of MEMORIAMEDIA Review (4) was coordinated under the  DCHPII project ― Digital Cultural Heritage: Platforms and Inventories of the Intangible. Financed by national funds through the Portuguese Foundation for Science and Technology - FCT Investigator Programme. [IF/00725/2015/CP1281/CT0001]