The collaborative indigenous cinema of Video nas Aldeias and the Intangible Cultural Heritage
O cinema indígena colaborativo do Vídeo nas Aldeias e o Património Cultural Imaterial
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Rodrigo Lacerda
CRIA / FCSH NOVA / ISCTE-IUL
MEMORIAMEDIA Review 3. Art.1. 2018
photo: Still from Tava, A Casa de Pedra
The project Video nas Aldeias (VNA) was created in Brazil in 1986 with the objective of supporting the struggle of indigenous peoples to strengthen their cultures and identities through the use of audiovisual resources. Since 1997, VNA has become a school of indigenous filmmakers, although the spirit of collaboration has been maintained, especially during the review of the footage, translation and editing phases. This paper analyses some case studies in order to reflect on the relations between collaborative cinema and heritage in the context of indigenous peoples in Brazil and advocates that this is not a technique or methodology but rather a political, ethical and aesthetic attitude that has to be available for the potential of the becoming and the radically new.
O projeto Vídeo nas Aldeias (VNA) foi criado no Brasil em 1986 com o objetivo de apoiar a luta dos povos indígenas no fortalecimento das suas culturas e identidades através do recurso ao audiovisual. A partir de 1997, o VNA transformou-se numa escola de cineastas indígenas, apesar de o espírito de colaboração se ter mantido, especialmente durante as fases de revisão das filmagens, tradução e montagem. Este artigo analisa alguns estudos de caso no sentido de refletir sobre as relações entre cinema colaborativo e património no contexto dos povos indígenas no Brasil e advoga que aquele não é uma técnica ou metodologia, mas antes uma atitude política, ética e estética que tem que estar disponível para o potencial do devir e do radicalmente novo.
Keywords:indigenous cinema, collaborative cinema, intangible cultural heritage, Vídeo nas Aldeias.